miniekskavaator.ee

Blogi

Miniekskavaator, kui võrratu abimees istutustöödel

Miniekskavaator, kui suurepärane abivahend puude istutamisel

Mida lähemale jõuab kevad, seda suuremaks muutub huvi enda koduaias midagi ettevõtta. Klassikaliselt on selleks haljastustööd. Haljastustööd ei pea enas alati kätkema pinnase ettevalmistust muru külvamiseks. Teinekord võib teemaks olla hoopis puude või ka hekkide istutamine. Just siin saabki miniekskavaator heaks abimeheks olla. Üks hea koht puude ostmiseks on Ignase puukool.

Kaevetööd miniekskavaatoriga

Kui istutamise kohad on valmis vaadatud, võivad kaevetööd alata. Miniekskavaatorit on mõistlik kasutada puude istutusaukude kaevamisel siis, kui me räägime juba suure mullapalliga puude istutamisest. Suureks mulla palliks võime lugeda mullapalli kaaluga alates 100kg. Reeglina näiteks 3-4 m kõrguste puude mullapallid võivad vabalt kaaaluda ka 200-300 kg. Nii suurte mulla pallide jaoks on vaja kaevata augud 70 cm sügavused ja 130 cm laiad. Miniekskavaatoriga selliste aukude kaevamine ei ole just väga suur töö. Labidaga kaevates võib rääkida siin juba tundide pikkusest tööst. Eestimaa maapind on üldjuhul savine ja savi on labidaga juba väga raske kaevata, eriti, kui maapind on pikalt kuiv olnud.

Kui plaan näeb ette heki istutamist, siis ka siin on miniekskavaator oluline tööde lihtsustaja ja kiirendaja. Tüüpiliselt istutatakse hekk aia äärde, et näiteks tõmmata naabrite vahele piir. Eestis istutatakse hekk enamasti elupuudest. Siin ei ole vahet, kas hekk istutatakse pisikestest taimedest, mis on alles paarikümne cm pikkused või ka juba 2 m kõrgustest põõsastest, miniekskavaatoriga läheb sellise kraavi kaevamine kiiresti. Suurema mullapalli korral on kraavi sügavus 40-50cm ja laius 50-60cm. Mullapalliga istutamisel eraldi mulda alla ei ole vaja panna kuna mullapallis endas on taimele kogu vajaminev muld juba olemas.

Puude istutamine
miniekskavaator

Miniekskavaator, kui tõsteseade

Mis saab siis, kui puud kohale toonud veoauto ei saa teie koduaeda sisse sõita ja kraanaga puud otse auku tõsta? Taas kord on võimalik kasutada miniekskavaatorit aga ka minilaadurit. Nimelt on mõlemat masinat võimalik kasutada tõsteseadmena. Koormarihma abil on võimalik mullapall siduda kopavarre külge ja masin suudab selle üles tõsta ja istutusaugu juurde sõita. Eks siin väike vahe on kas teha tööd 1,8 t kopaga või juba 2,7 t kopaga. Mida raskem kopp, seda rohkem on tal jõudu. Mõnikord on inimesed arvanud, et nad suudavad mingi kilealuse või koti peal mullapalliga puud kohale lohistada. No 300 kg mullapalli ei lohista te pea sentimeetrit ka mitte. Samuti ei saa neid rullida augule lähemale- väntsutate puu enda juba nii ära, et pärast ei lähe enam kasvamagi. Seega jäävad ikka normaalseteks töövahenditeks miniekskavaator ja minilaadur. Kusjuures 1,4 t kaaluval minilaaduril on tõstevõime isegi tiba suurem, kui 2,7 t kaaluval miniekskavaatoril. Põhjus selles, laadur on loodud asju tõstma suunaga alt üles aga ekskavaator rohkem suunaga ülevalt alla koppa maaasse suruma.

Minilaadur, kui hea materjali teisaldaja

Istutamise juures jääb paratamatult materjali üle, sest mullapall võtab ise ruumi augus või kraavis päris palju ära. Jah suurema osa pinnast saab auku või kraavi tagasi ajada aga mingi osa siiski jääb alles. Mida sellega teha? Üks võimalus on see krundil laiali ajada. Võib- olla on teil objektil mõni madalam koht, kuhu võib materjali peale vedada. Selleks on jälle minilaadur ideaalne töövahend. Kui aga materjali ei ole mitte kuhugile võimalik krundil laiali ajada, siis tuleb lasta see ära vedada. Selleks on võimalik tellida kohale multilift veoauto, mis laseb sõidutee äärde kasti maha ja võib ise ära sõita. Minilaaduriga saab siis pinnase sinna kasti vedada.

Mida veel miniekskavaatoriga töötamisel silmas pidada

Tehke enne kaevetööd kindlaks:

  • elektrikaablite asukohad
  • sidekaablite asukohad

Nad mõlemad võivad jääda 0,5m sügavusele. Kopaga on neid väga lihtne puru tõmmata. Paljudes aedades inimesed ei mäleta enam, kus need kaablid jooksid, kas nad on kaablikaitse kõri sees või mitte. Samuti tihti ei mäletata kaablite sügavusi jne. Aga enne kopa tellimist siiski korra mõelge nendele asjadele.

Avant 520 tassib elupuid.

VolvoEC18D tassib mullapalliga puud.

Talvised kaevetööd

Talvised kaevetööd

Kas talvel üldse on võimalik teha kaevetöid? Sellega on nii ja naa. Väga palju sõltub see talvest endast. Peamiselt sõltub see lume maha tuleku kiirusest. Mida rutem ja rohkem lund maha sajab seda kauem suudab maapind püsida pehmena. Halvem lugu on siis, kui ilmad lähevad külmaks aga lund eriti ei sajagi. Sellisel juhul suudab külm tungida väga kiiresti maapinda ja selle ära külmutada. Ja siis on probleem- miniekskavaator ei suuda enam maapind kaevata. Näiteks selline masin suudab maapinda läbi kaevata kuni 5cm külmunud pinnasest. Pisut rohkem on jõudu väheke suuremal masinal. Kui aga maapind on külmunud juba 10-15 cm siis 2-3 t masinatega ei ole enam midagi teha.

Kuidas te saate ise kodus tuvastada, kas kopp veel jõuab maad kaevata või enam mitte?

Selleks on väga lihtne moodus, võtke labidas kätte ja proovige, kas jõuate selle maasse vajutada või mitte. Kui labidas ikka vaevaliselt veel läheb maasse nt 10 cm. siis miniekskavaator veel jõuab maad kaevata. Meie masinate kaevekoppadel on kõigil kihvad küljes ja see pisut aitab pinnast etterebida. Aga, kui labidas ei lähe maasse rohkem, kui 1-2 cm siis see näitab, et maapind on juba vähemalt 10-15 cm ja arvatavasti rohkemgi ära külmunud ja miniekskavaatoriga ei ole enam paraku midagi teha. Labidaga tasub neid proovikaevamisi teha ikka mitmetest erinevateest kohtadest. Sellest jääb väheks, kui teete seda ainult ühest kohast. Ala, millel tahtsite lasta kaevetöid teha, tuleks ikka oma kümnest eri kohast proovikaevamisi teha. Asi selles, et külm ei lähe maasse igal pole samamoodi. Külm läheb maasse läbi külmapunktide. Isegi kõrgem hein mingil määral takistab maapinna külmumist. Kõige parem on muidugi paks lumi.

Kuidas käituda, kui olete tuvastanud, et saab maad kaevata?

Esimene nõuanne on, et ärge sõkkuge kohevat lund kinni. Maapinda kaitseb külmumise eest ainult kohev lumi. Näiteks jalgrajad, kus lumi on läielikult kinni sõkutud on sisuliselt võrdsed palja maapinnaga ja sealt on külm robinal maasse läinud. Samuti ärge hakake ise eelmisel päeval kaevatavalt alalt lund eemaldama. Öökülm võib ühe ööga päris palju maapinda külmutada ja järgmisel päeval kohale jõudev kopp ei pruugigi enam maad kaevata jõudagi.

Mida veel silmas pidada?

Kui väljas on juba -15C siis me ei võta enam ühtegi tööd ette. Samuti ma ei luba enda masinatel kasutada hüdrovasaraid. Me ise ka ei oma selliseid asju. On firmasid, kes kasutavad hüdrovasaraid, et ka talvel miniekskavaatoritega maad kaevata aga see kõik on juba mõttetu masinate lõhkumine. Tean veel Eesti kroonide ajal juhust, kus üks firma tegi miniekskavaatoriga talvel hüdrovasaraga tööd ja sai selle nalja eest päris korraliku rahalise hävingu. Asi selles, et külmaga on metall väga habras ja hüdrovasar tekitab väikeses kopas suure vibratsioonilise löökkoormuse, mille tagajärjel tekkivad metalli mikromõrad, mis aja jooksul lähevad silmaga nähtavateks lõhedeks. Too firma sai 100000.- kroonise e. 6400.- eurise remondiarve keevitustööde eest masina alusvankris. Seega ma leian, et tööd ei ole mõistlik teha ükskõik mis tingimustes.

Kaevetööd talvel

Muus osas on kaevetööd talvel nagu nad suviselgi ajal on. Väike vahe tuleb sisse sellest, et kui kraave kinni tõmmatakse võivad külmunud pinnase tükid jääda planeeritava ala peale. Seid on võimalik ka kraavi sisse tõmmata aga siin tuleb arvestada siis sellega, et kraavi jäävad esialgu teatud tühimikud, mis hiljem sulaga kaovad. Siis kevadel märkate, et kraavid on väga palju kokku vajunud ja neid on vaja tõenäoliselt veel uuesti üle täita. Eriti torkab see silma siis, kui olete lasknud endale maakütte paigaldada. Seal on suvel vaja väga palju taastamistöid teha.

talvine kaevetöö
Kubota U-27

Minilaadur Avant

Kas minilaadur Avant on koduaias hea valik?

Selles kirjatükis võtame lähema vaatluse alla põllumajandusliku minilaaduri Avant. Proovime aru saada selle masina tehnilistest võimekustest ja teema funktsionaalsusest. Siit saate aimu, kas on mõtet sellist masinat endale koduaeda koos juhiga tellida või võtta ise masin rendist.

Avant minilaaduri tehniline pool

Avanti toodetakse Soomes. Nad suudavad neid seal toota umbes 100 tk ööpäevas. Tegemist on põllumajandusliku keskliigend raamiga ratasminilaaduriga. Masinaid toodetakse seeriatena, mis on 200- 800 ni. Avant kasutab Kubota poolt toodetud 3-silindrilist vabalthingavat diiselmootorit. Siiski esineb ka bensiinimootoreid, mida kasutatakse 200 ja vanematel 300- seeria mudelitel. Siinses teemas vaatleme 500 seeria masinat. Me ise kasutame Avant 520 mudelit. 500- seeria masinad on keskmise võimekusega. Kogu masin liigub ja töötab hüdroõli survega. Ei ole mingeid kardaanülekandeid. Igas rattas on oma veojõumootor. Masina mootori võimsus jääb vahemikku 14-19 kw.  Kütusekulu jääb vahemikku 2,5-3L/tunnis. Kütusepaagi maht on 20L. Ta suudab normaalselt tõsta üles 500kg raskust. Ta ise kaalub umbes 1,4 t. Masina teleskooppoom ulatub 2,5m kõrgusele. Masina kõrgus koos katuseraamiga on 2 m.

Avant minilaaduri juhtimine

Kuidas siis sellist minilaadurit juhtida. Nagu eespool öeldud, siis on tegemist keskliigendlaaduriga. See tähendab seda, et masina kere keerab ennast keskelt, kui rooli keerata. Rattad tal ei keera. See muudab masina juhtimise pisut kummaliseks . Enamus inimesi on autojuhid või paljud on siis vähemalt sõitnud murutraktoriga. Mõlemaid masinaid juhitakse ka rooliga ja rattad keeravad esisillas. Seetõttu on paljud inimesed nii harjunud masinaid juhtima. Avant on siin pisut teistsugune ja seetõttu tema esmakordne juhtimine ikka väheke erineb auto juhtimisest. Rooli keerates tekkib ajaline viivitus võrreldes autoga. Sellega on siiski võimalik päris kiiresti harjuda. Rooli küljes on ka roolinupp, millest hoitakse tegelikult juhtimise ajal kinni. See võimaldab oluliselt kiireemini keerata, kui juhtida masinat roolirattast. Edasi- tagasi sõitmiseks on all parema jala juures vastavad sõidupedaalid. Need ei ole gaasipedaalid vaid just edasi- tagasi sõitmiseks kaks sõidupedaali.

Tööorganite juhtimine

Kõikide tööorganite jutimine tehakse ära põhiliselt ühe kangiga ehk joystikuga. Kogu poomi juhtimine toimub selle abil. Joystikul olevad kaks nuppu liigutavad pinnasepuuri. Poomi pikendamiseks on üks pisike kang, mis asub joystiku juures. Kõik see jääb parema käe juurde. Seal on veel mõningaid nuppe nagu istmesoojendus, esituled, difrilukk (muudab masina nelikveoliseks).

Avanti funktsionaalsus

Minilaadur Avant funktsionaalsus on väga suur ja lai. Temaga on võimalik teha ülimalt palju väga erinevaid töid. Talle on võimalik ette poomi külge kinnitada koguni 200 erinevat töövahendit. Siin vaatleme ainult mõningaid töövahendeid.

Minilaadur pinnasepuuriga
Minilaadur Avant 520

Üheks on näiteks puurseade, mis on mõeldud maasse aukude puurimiseks. Soovite näiteks paigaldada uut aeda või rajada terrassi, siis just sellise puurseadmega on seda päris hea teha. Pinnasepuure on väga erinevas läbimõõdus. Meie valikus on pakkuda 225 ja 300 mm. Pildil nähtav puur on 300mm. Vaata maa puurimise videot.

Väga tihti leiab kasutamist mullakühvel, mida kasutatakse lisaks mulla vedamisele veel ka liiva, kruusa ja killustiku veol. Nende kühvlite mahud jäävad vahemikku 200-300 L. Vähem leiab kasutamist kergmaterjali kühvel. Selle mahud algavad 490 L. Sellise kühvliga saab talvel lund kokku lükata ja tõsta suuremasse kuhja või laadida madalama kasti äärga veoauto kasti.

Avant minilaadur
Avant ja lumekoristus

Vaata lumekoristamise videot.

Haljastustööde juures on asendamatuteks vahenditeks mullakühvel ja pinnaserest. Meil on pinnase rest laiusega 150 cm. Üsna tihti tahetakse koduaias teha haljastustööd. Valdavalt toob veoauto mullakoormad aeda. Minilaaduriga tuleb see aias laiali vedada ja pärast on vaja muld siledaks maapinnaks saada. Siin tulebki appi spetsiaalne pinnase silumise rest.

Avant pinnaserestiga
minilaadur Avant

Vaata, kuidas veetakse mulda laiali ja pinnast restiga silutakse.

Need siin on vaid üksikud näited, mis töövahendeid saab kasutada.

Mis puudused on Avant minilaaduril

Kõige peamiseks puuduseks on kergesti kinni jäämine paksus liivas. Sama asi juhtub ka, kui sõidata temaga hakkepuidu paksemal kihil. Kui pinnas on liiga vesine, siis ka sealt vajub ta läbi.

Talvel on päris hull lugu siis, kui masinal puudub klaasitud ja soojendusega kabiin- meeletult külm hakkab.

Mida on veel vaja teada

Kuna Avant minilaadur koos katuseraamidega on siiski 2 m kõrge siis tuleb koduaias ära lõigata ettejäävad puude ja põõsast oksad või tõsta need mingite tokkide abiga kõrgemale, et masin alt läbi mahuks. Olen ise nii masina katuse pleksiklaasi katki sõitnud vastu puuoksa, mida ma ei märganud.

Täpselt samuti jäävad ette ka madalamalt veetud elektrijuhtmed ja ka pesukuivatus nöörid.

Mõnikord vaatad, et masin justkui ei jõua enam koormaga sõita, et justkui jõudu ei oleks. Esimese asjana vaata, kad difriluku lüliti on ikka ON asendis. See lüliti asub üsna parema käe juures ja on juhtunud, et lähed koge mata sinna vastu ja lüliti liigub OFF asendisse ja nelikvedu lülitub välja. Ilmselgelt masina sõiduvõimekus võib seetõttu teatud oludes langeda.

Kokkuvõtteks

Avant minilaadur ei sõku väga palju koduaia juba valmis muru ära, mida kindlasti teeb ehituslik minilaadur, millest tuntuim kaubamärk on Bobcat. Vaatamata suht väikestele mõõtmetele on masin siiski palju võimekam, kui pealtnäha paistab. Masin on ka väga funktsionaalne. Soovitan Avant minilaadurit koduaeda tööle julgelt. Tegelikult on väga hea masin.

Miniekskavaatoriga teed ehitamas

Lohusalus miniekskavaatoriga tee- ehitusel

Täna räägime sellest, kuidas saab miniekskavaatoriga teed ehitada. Oli kevadine aeg ja lohusalus Ristikivi perenaisel Piretil tekkis mõte, et võiks enda koduaeda tee ehitada. Kevadisel ajal on maapind pehme ja veoauto ei pääse maja taha kuidagi ligi aga septiku tünn on vaja tühjaks tõmmata. Ainukeseks lahenduseks oli killustiku tee rajamine.

Enne tee rajamist:

  • määrasime tee kulgemise täpse asukoha ja tee kuju
  • mõõtsime välja tee pikkuse ja laiuse
  • arvutasime välja vajalike materialide kogused
  • planeerisime ehitusetapid ja ajakava
  • koostasime kogu projekti umbkaudse maksumuse

Tee asukoht

Tee ei saa krundil kulgeda päris suvalisel kohas. Teed mööda peab kuhugile saama. Hea, kui teed saab rajada võimalikult otse, tuleb odavam lihtsalt. Alati aga ei saa päris joonlaua sirget teed teha. Ette võivad jääda kõiksugu asjad, meil näiteks puud ja kasvuhoone. Sellised objektid panid meie tee pisut looklema, mis tegi tee ka palju ilusamaks ja huvitavamaks.

Tee parameetrid

Kui tee asukoht paigas, siis tuleb seda kõike mõõtma asuda. Kuna teed oli vaja veoautole, siis tuli arvestada ka veoauto laiusega, mis on 2,5 m. Sõiduautod mahuvad sinna juba nagunii ära. Seega panime tee laiuseks 3 m. Kui veoautoga sõidetakse keset teed, siis jääb mõlemale poole ruumi kõigest 25 cm, mida ei ole liiga palju. Tegelikult nõuab see veoautojuhilt täpset manööverdamis oskust, eriti, kui tuleb veel tagurpidi sõita. Tee kogupikkus tuli 70 m. Tee parameetrid määravad ära ka otseselt materialide kulu.

Materjalide kulu

Materjalide koguse arvutamisel midagi keerulist ei ole: teepikkus x laius x  sügavus. Suurim mure on siin sügavuse määramisel. Tee- ehitusel kehtib see põhimõte, et välja tuleb kaevata kogu muld ehk huumus vähemalt savi alguseni. Probleem seisneb aga selles, et pole täpselt teada, kui paks on mullakiht. Üldiselt on mullakiht 20 cm paks aga see ei ole mingi reegel. Olen kohanud ka 75cm paksuseid mullakihte. Seega paraku ei saa sügavust materialide arvutamiselt täpselt paika panna vaid tuleb võtta mingi keskmine. Meie võtsime selleks 30 cm. Siin kohal tuleb arvestada, et tegeliku koguse saad alles siis teada, kui kogu tee süvis on välja kaevatud ja sa näed reaalselt, kui paks mullakiht tegelikult on.

Ajakava

Nüüd oli vaja välja mõelda, et mis ajal me seda teed ehitama hakkame ja juba alguses otsustasime, et teeme tee valmis kahes etapis. Etappidesse jaotamise mõte olid, et hoiame raha kokku. Tee ehitamine ei lähe eteppide tõttu odavamaks vaid mõtlesime, et kui ühe osa teeme üks aasta ja teise osa teine aasta, siis ei pea samal aastal nii palju raha ära kulutama. Siin oli meil vaja seda kooskõlastada päris mitmete teguritega:

  1. kuna saame süvise valmis kaevata
  2. kuna me saame objektile kruusa, liiva ja killustikku
  3. mis ajaks saame minilaaduri renti võtta
  4. kunaseks saame pinnasetihendaja renti võetud
  5. kuna saame geotekstiili süvisesse pandud

Kaevetööd miniekskavaatoriga

Kõige olulisem oli muidugi valmis kaevata tee süvend. Et seda teha, märkisime maha jooned, millede vahele tee jäi. Kasutasime selleks terasvaradaid, mille vahele tõmbasime nööri ja surusime nööri vastu maad. Punaka spreiga tõmbasime mööda nööri jutid ja nii saigi tee maha märgitud. Nüüd oli kord kaevetööde käes. Tõin selleks kohale miniekskavaator Volvo EC18D. Tegemist on väikese masinaga, mis kaalub vaid 1,8 tonni. Eelnevalt oli ära ostetud ka geotekstiil, mis mahtus koos kopaga haagisele. Esimese etapi tee pikkus oli 35 m. Seda maad sai kaevatud 1 päev. Kohati oligi mullakiht 50 cm paks. Panime geotekstiili alla.

Täitematerjalid

Kuna tee alguses oli mulda peal vaid 10 cm, siis sinna alla me kruuse ega liiva ei pidanud vajalikuks panna vaid lasime kohe killustiku tuua. Veoautoga toodi 20 tonni kildu. Kasutasime fraktsiooni 16/32. Selle koorma tõmbasin kopaga teesüvendisse laiali. Kuna esimesel päeval meil objektil minilaadurit ei olnud siis tuli paraku miniekskavaatoriga kasutada ümberkantimist. See on väga kohmakas ja palju aega nõudev tegevus aga meil polnud ka valikut.

Rendi masinad

Järgmisel päeval saime rendist pinnasetihendaja (240kg) ja minilaaduri Avant 640. Pinnasetihendaja saime Keila Cramost ja Avanti ühe kohaliku mehe käest. Enda Avanti ei saanud seetõttu tuua kuna haagisele ei mahu korraga üle ühe masina. Aga masinad käes ja tööd jätkusid. Minilaaduriga oli järgmiseid kruusa ja killustiku koormaid lihtsam ettevedada, kui kasutada kopaga ümberkantimise tehnikat. nii, kui kruus maha sai, lasime selle pinnasetihendajaga kinni ja geotekstiil all. Veokas tuli, kallas killustiku juba kruusa alguse kihile peale. Laaduriga sai see jälle kruusa pinnale laial veetud ja pinnase tihendajaga kinni lastud. Korra mainiks seda, et Avanti puudus on see, et ta jääb pehmetes materialides, eriti liivas ja kruusas kergesti kinni.

Kokkuvõte

Pole see tee-ehitus ka mingi raketiteadus aga siiski on vaja seda eelnevalt läbimõelda, planeerida ja kalkuleerida. Kasutada tuleb nii minilaadurit, kui ka miniekskavaatorit ja kindlasti pinnasetihendajat. Kui oskad ise masinatega tööd teha võid neid ka alati rentida või rendid masina koos juhiga.

Vaata tööde kohta ka videot

Miniekskavaator või minilaadur, kumba valida

Millist tehnikat valida koduaeda, kas miniekskavaator või minilaadur.

Mõnikord võib tekkida kimbatus, et kumba masinat valida enda juurde tööd tegema. Sellest arusaamiseks vaatame korra mõlemat masinat pisut lähemalt. Nii miniekskavaatori, kui ka minilaaduri funktsionaalsus on erinev. Nad on mõeldud ikka täiesti erinevate tööde tegemiseks. Ka mõlema masina välimus on väga erinev.

Miniekskavaator

kaevetöö
Volvo

Miniekskavaator liigub kummiroomikutel ja masinal on küljes nool, mille otsas on klassikaliselt kaevekopp.  Selline masin on mõõtmetelt väike ja kompaktne. Kuna masinal peal olev kabiin keerab 360 kraadi koos noolega, siis on ta väga mõnus ja lihtne töövahend.  Nool ulatub masina kabiinist mitme meetri kaugusele väljasirutatud asendis ja ka kõrgusele. Masinal on ees ka väike sahk. Meie kasutame miniekskavaator  Volvo EC18D ja Kubota U-27

Miniekskavaatori funktsionaalsus

Miniekskavaator on masin, mis on mõeldud peamiselt maa kaevamiseks. Näiteks, kui teil on vaja maasse saada elektrikaabel, veetoru, kanalisatsiooni toru jne. Kõik need tööd eeldavad maa välja kaevamist.  Täpselt samuti tahavad kaevetööd saada puude istutusaugud, hekikraavid, kändude väljakaevamised. Mõnikord on vaja siluda maapinda ehk teha planeerimistöid. Siin otseselt ei ole küll tegemist maa kaevamisega aga siiski liigutatakse pinnast mingil määral. Samuti tuleb kõne alla miniekskavaatori kasutamine, kui on vaja rohkem lokaalselt laiali ajada mulla, liiva, kruusa ja killustiku hunnikuid. Kuna masin on suht aeglase edasi liikumisega ja kopa sisse materiali väga palju korraga ei mahu, siis ei ole hea temaga materiale kuhugile kaugemale tassida. Tegelikult on võimalik masinal kasutada päris palju erinevaid töövahendeid aga nendest siin postituses juttu ei tee.

Minilaadur

Avant mullakühvliga
Avant mullakühvliga

Minilaadur on ka mõõtmetelt väike ja kompaktne. Enamus minilaadureid liigub ringi ratastel. Nad jagunevad ehituslikeks- ja põllumajanduslikeks minilaaduriteks. Siin vaatleme põllumajanduslike minilaadureid. Meie ise kasutame minilaadurit Avant 520. See masin on keskliigend raamiga ja juhitakse rooli abil. Masinal on ees tõstepoom, mille küljes on tüüpiliselt mullakühvel.

Minilaaduri funktsionaalsus

Minilaadur liigub suhteliselt kiiresti. Frontaalkühvlisse mahub teisaldatavat materiali juba mitmeid sadu kilosid korraga. Ta on võimeline seda tõstma umbes 2,5 m kõrgusele ja läbima mitmesaja meetriseid vahemaid kiiremini, kui inimene kõnnib. Mulla kühvli abil saab materiali kallata kas ühte hunnikusse või seda ka pindalale laiali puistata. Samuti saab juba laiali aetud materiali tasaseks tõmmata. Minilaaduri funktsionaalsus on märkimisväärselt suurem, kui ainult mullakühvliga materiale vedada ja siluda. Masinale käib ette tegelikult mitusada erinevat töövahendit. Üheks levinud vahendiks on maapuur, millega saab maasse näiteks postiauke puurida, kas rajatavale aiale või terrassile.

Kokkuvõtteks

Masina valik teie koduaeda või krundile sõltub suurel määral teie tööde iseloomust, mida konkreetselt teha tahate. Kui on vaja ikka maad kaevata või lokaalselt palneerida siis nende tööde puhul tuleb valida kindlasti miniekskavaator. Kui on vaja aga materiale vedada kaugema maa taha või suuremale pindalale laiali ja seda seal ka siluda, siis on vaja kasutada minilaadurit.

Vaata masinate töö tegemise kohta ka videot